
Hari Selasa yang lalu (23/03/10), saya telah melalui satu pengalaman yang agak ‘tertekan’ gara-gara kelewatan gerabak Putra LRT (walaupun di tukar nama kepada RapidKL, Puta LRT still the same). Saya jarang menaiki LRT almaklumlah, dengan kepadatan LRT di waktu puncak (mengalahkan kepadatan penduduk Singapura!!), membuatkan saya memilih bas untuk ke tempat kerja. Tapi tah macamana, LRT meragam pula pada hari itu….Very tertekan. Saya tesangkut di stesen Taman Melati. Mendengar pengumuman yang diberi (kalau tak salah dia cakap LRT akan bergerak seketika lagi), saya berasa lega. Tup..tup, ‘technician’ LRT datang dan memberi tahu kami yang LRT akan bergerak lagi 2 jam….wah terperanjat beruk mak nyeh di buatnya (macamana rupa beruk mak nyeh agaknyer?)….dah lambat bagitau..memang betul-betul ‘tension’. Ramai yang sudah memberi kata cacian dan makian kepada LRT seperti….(tak nak tulis, nanti kena banned!!)..Tapi, pegawai LRT hanya buat ‘tak tau’ saja dan tidak mempedulikan caci maki diaorang. Sepatutnya pegawai LRT tu patut ada inisiatif dalam menangani hal ini….tapi dengan attitude yang semborono macam ni…no komenlah. Hairan nyek, mengapa KPI kementerian yang handle pengangkutan transit nie……never mind…tepuk dada tanya selera.
Sebenarnya, perkara sebegini boleh diatasi kalau ada proper Business Continuity Planning (BCP) dan Disaster Recovery Planning (DRP)..betul tak?...setuju tak..? Saya admit yang saya tidak mempunyai pengalaman yang luas dalam bidang pengangkutan…tapi saya seorang jurutera yang berpengalaman…macamana tu?..Contohnya, sediakan pengangkutan alternatif, macam RapidKL ker, bas persiaran ker, pastu bagi official letter to each commuter pasal service interruption …so that tak payahlah si commuters nie nak explain kat boss dia orang reason kelewatan…(FYI, my friend sipi-sipi kena reprimanded pasal LRT lewat..not once not twice…5 times…gara-gara LRT tak pernah buat official statement kat TV and Radio pasal gangguan perjalanan and apologies to the public….no komen because I never heard one)..And banyak lagi recovery plan yang LRT can do if ada proper BCP and DRP…(macam auditor lah pulak!!).
Anyway, Saya ingin berterima kasih kepada seorang Pegawai LRT nie (dari stesen lain) yang namanya dirahsiakan, kerana sudi menahankan satu cab untuk saya ketempat kerja…no choice….cadang nak bayar tambang RM 2.10 end up kena bayar RM 20 ketempat kerja….pokai den…Apa boleh buat, train punya pasal, kita dapat susah....
Sebenarnya, perkara sebegini boleh diatasi kalau ada proper Business Continuity Planning (BCP) dan Disaster Recovery Planning (DRP)..betul tak?...setuju tak..? Saya admit yang saya tidak mempunyai pengalaman yang luas dalam bidang pengangkutan…tapi saya seorang jurutera yang berpengalaman…macamana tu?..Contohnya, sediakan pengangkutan alternatif, macam RapidKL ker, bas persiaran ker, pastu bagi official letter to each commuter pasal service interruption …so that tak payahlah si commuters nie nak explain kat boss dia orang reason kelewatan…(FYI, my friend sipi-sipi kena reprimanded pasal LRT lewat..not once not twice…5 times…gara-gara LRT tak pernah buat official statement kat TV and Radio pasal gangguan perjalanan and apologies to the public….no komen because I never heard one)..And banyak lagi recovery plan yang LRT can do if ada proper BCP and DRP…(macam auditor lah pulak!!).
Anyway, Saya ingin berterima kasih kepada seorang Pegawai LRT nie (dari stesen lain) yang namanya dirahsiakan, kerana sudi menahankan satu cab untuk saya ketempat kerja…no choice….cadang nak bayar tambang RM 2.10 end up kena bayar RM 20 ketempat kerja….pokai den…Apa boleh buat, train punya pasal, kita dapat susah....
P.S. Mungkin segelintir Pegawai LRT merasa tertekan kepada sikap sesetengah penumpang dan terdetik di hati mereka ‘Masa LRT elok, tak pernah berterima kasih kat kitaorang…ceh!!’…Apapun, dah namanya perkhidmatan, perkara macam ini memang lumrah..Sabar jelah..yang penting ikhlas bekerja..betul tak? Pegawai LRT pun pengguna juga kan…so mesti dia orang pernah rasa pengalaman sebegini di tempat lain macam di Bank, pasaraya, dan lain-lain (tak kuasa nak list down…too many)…….
No comments:
Post a Comment